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4es Journées internationales d'études de l'ARSAG

4th ARSAG International Symposium

Paris, 27-30 mai 2002

LA CONSERVATION À L'ÈRE DU NUMÉRIQUE

Preservation in the digital age

Programme provisoire / Provisional programme

L'Association pour la recherche scientifique sur les arts graphiques (ARSAG), créée en 1972, est une association régie par la loi de 1901, qui travaille en étroite collaboration avec le Centre de recherches sur la conservation des documents graphiques (CRCDG). Lieu de rencontre des spécialistes de la conservation des documents graphiques, photographiques et audiovisuels, l'ARSAG a notamment pour objectif de promouvoir et d'assurer la diffusion de l'information en matière de recherche en conservation du patrimoine.

Du 27 au 30 mai 2002, auront lieu à Paris, au musée des Arts et Traditions populaires, les quatrièmes Journées internationales d'études de l'ARSAG, qui se proposent de faire le point sur les relations entre numérisation et conservation du patrimoine.

The Association pour la recherche scientifique sur les arts graphiques (ARSAG), created in 1972, is a non-profit organization. It works very closely with the Centre de recherches sur la conservation des documents graphiques (CRCDG). ARAG unites specialists in the preservation of the cultural heritage,primary aim is to promote and diffuse the information in the field of conservation science.

From 27 to 30 May 2002, the fourth ARSAG International Symposium will be held in Paris, in the musée des Arts et Traditions populaires. It will focus ont the relationships between digization and preservation of cultural heritage

Les communications seront faites en français ou en anglais, avec traduction simultanée. Les actes du colloque seront distribués aux participants lors de la séance d'ouverture.

Papers will be delivered in English or in French with simultaneous translation. The proceedings will be available to all participants at the beginning of the meeting.

Contact

Françoise Flieder ­ Sibylle Monod

Association pour la recherche scientifique sur les arts graphiques

36, rue Geoffroy-Saint-Hilaire, 75005 Paris

tél 01 44 08 69 90 fax 01 47 07 62 95 mél monod@mnhn.fr

 

 

Numérisation des collections, conservation des documents numérisés

Digitization of collections, preservation of digitized documents

 

Peter Adelstein (Image Permanence Institute, Rochester, USA). Update on international standards activity on the permanence of magnetic tape and optical discs.

Lars Bjork (National Library of Sweden). Preservation. New meanings to old concepts.

R. Buchel (Office fédéral de la protection civile, Berne, Suisse). La numérisation et l'archivage à long terme. Directives de l'Office fédéral de la protection civile, section de la protection des biens culturels.

Alain Carou (Bibliothèque nationale de France). Le programme de numérisation du dépôt légal vidéo à la Bibliothèque nationale de France.

Laure Cedelle (Ministère de la Culture, direction du Livre et de la Lecture, France). Le projet Enluminures numériques : de la constitution d'un corpus documentaire à la conservation des originaux numériques.

Ellen Cunningham-Kruppa (University of Texas, USA). Conservation considerations before, during and after digitization projects. The physical reality.

Jean-Pierre Dalbéra (Ministère de la Culture, mission de la Recherche et de la Technologie, France). Culture et numérisation: vers de nouveaux services publics.

Marie-Claude Delmas, Joël Poivre (Ministère de la Culture, Archives nationales, direction des Archives de France). La numérisation entre conservation et communication.

Yola de Lusenet (European Commission for Preservation and Access). Old photographs, new images. The SEPIA programme on preservation of photographic collections.

Catherine Dhérent (Ministère de la Culture, direction des Archives de France). Un outil pour la conservation des documents électroniques au service des archivistes : le manuel de la direction des Archives de France.

Svetlana Dobrusina (National Library of Russia, St.-Petersburg). Information storage on optic compact disks.

Denis Frambourt (Institut national de l'audiovisuel, France). La sauvegarde et la numérisation des archives anciennes de radio et de télévision.

Franziska Frey (Image Permanence Institute , Rochester, USA). Technical metadata for digital still images.

Janet Gertz (Columbia University Libraries, New York, USA). Selection for preservation and access.

Jukka Jokilehto (ICCROM, Rome, Italy). Restoration theory in the digital age.

Maggie Jones (Edward Boyle Library, The University of Leeds, United Kingdom). Preservation, conservation, and digitization of collections. Preservation of electronic data. Preserving digital resources _ the Cedars project.

Anne Kenney (Cornell University Library, USA). The case for preservation digital masters for books and serials.

Jean-Paul Oddos (Institut Mémoires de l'édition contemporaine, France). Un programme de numérisation comme facteur de “restructuration des collections”.

Luis Pavão (Luis Pavão Limitada - Photography conservation, Portugal). Photography collections: Establishing a conservation and digitization project and calculating costs and dead lines.

Shelby Sanett (University of California, Los Angeles, USA). Report on the work of InterPARES: Results of the second round of the preservation survey.

Helen Shenton (British Library, London, United Kingdom). Preservation at the British Library in the digital age.

Karen Turko (University of Toronto Library, Canada). Costs of digitization: three case studies.

 

Conservation des supports traditionnels

Preservation of traditional materials

Gabriella Albrecht-Kunszeri (National Archives, Budapest, Hungary) .A model for damage survey and international cooperation.

Thierry Aubry, Claire Chahine (Bibliothèque nationale de France, Centre de recherches sur la conservation des documents graphiques, France). Interventions minimales sur les reliures en cuir dégradées: cuir ou papier Japon?

Gerhard Banik (Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart, Deutschland). Recent developments in the treatment of iron­ all ink corrosion and possibilities to monitor the treatment efficiency by analytical techniques.

Jean-Louis Bigourdan (Image Permanence Institute, Rochester, USA). Effects of fluctuating environments on film, magnetic tapes, photographs, and paper materials.

Martine Gillet (Centre de recherches sur la conservation des documents graphiques, France). Traitement des films cinématographiques contaminés par les micro-organismes.

John Havermans, Henk Porck (TNO Centre of Paper and Board Research, National Library of The Netherlands). Comparison of the material performances of pairs of books stored at different locations.

Anca Mitran (Archives nationales des films, Roumanie). Conservation et traitement antimicrobien des films cinématographiques au moyen du rayonnement gamma.

Sylvie Parat (Air & Bio, Chambéry, France). La climatisation : outil ou menace pour la conservation des biens culturels.

Véronique Quillet (Université de La Rochelle, France). Dégradation du papier provoquée par l'emploi de verts de cuivre : test sur des éprouvettes de laboratoire d'un traitement de restauration à base d'acide phytique et de carbonate de calcium.

Nieves Valentin (Instituto del Patrimonio Histórico Español, Madrid, España). Air ventilation for arresting microbial growth in Archives.

Tatiana Velikova (National Library of Russia, St.-Petersburg). Dust on paper as a micromycetes nutrient medium.

Bruno Walther (Papersave Swiss, Bern, Switzerland). Experience from two years of operation of the Swiss mass deacidification plant.

 

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